Traducere si prefata: † Preasfintitul dr. Mihail Filimon, episcop al romanilor din Australia si Noua Zeelanda
Transmiterea credintei religioase, a identitatii culturale si nationale generatiilor ce vin este o imensa provocare pedagogica si culturala care trebuie sa preocupe intreaga societate mai ales in contextul lumii de azi.
Ioannis V. Kokulis (n. 1948), reputat profesor de catehetica si pedagogie la Facultatea de Teologie a Universitatii Aristotel din Tesalonic, ofera in volumul de fata o analiza a situatiei religioase in sistemul grec de invatamant din perspectiva finalitatii acestuia, si anume transformarea copilului intr-un fiu credincios al Bisericii, om ceresc, hristoformizat dupa chipul divino-uman al lui Hristos.
Cartea profesorului Ioannis Kokulis prezinta cititorului roman o experienta pedagogica care s-a cristalizat in timp intr-un context istoric si social in acelasi timp similar si diferit de cel romanesc. Privindu-ne in aceasta oglinda, constatam ca in Romania ne confruntam cu aceleasi probleme, fara sa avem insa la indemana aceleasi instrumente de actiune. Unica in felul ei, importanta cartea de pedagogie ortodoxa a profesorului Ioannis Kokulis ar putea fi un bun prilej de analiza si evaluare lucida a rezultatelor celor doua decenii de invatamant religios romanesc.
Cuprinsul volumului:
Pentru o educatie religioasa prin imbisericire — pledoaria unui mare pedagog ortodox († dr. Mihail Filimon)
CUVANT INAINTE
INTRODUCERE
Capitolul I. IMBISERICIREA COPIILOR IN VIATA SI TRADITIA BISERICII ORTODOXE SI IN ISTORIA SCOLII GRECESTI MODERNE
1. Imbisericirea prebaptismala in viata liturgica a Bisericii
a. Nasterea copilului si traditia liturgica a Bisericii
b. Randuiala punerii numelui
c. Imbisericirea copilului la patruzeci de zile de la nasterea lui
d. Grija prebaptismala a Bisericii si traditia populara
2. Botezul pruncilor si imbisericirea copiilor
a. Botezul pruncilor si imbisericirea copiilor in Traditia Bisericii
b. Participarea copiilor la viata liturgica a Bisericii ca forma de baza a educatiei lor liturgice
c. Copilul in imnografia Bisericii
3. Educarea copiilor in epoca postbizantina si in traditia cultica a Bisericii
a. Interesul Bisericii pentru elevi
b. Interesul Bisericii pentru copiii cu probleme de invatare
4. Imbisericirea copiilor in perioada stapanirii otomane
a. Imbisericirea copiilor in primele veacuri ale stapanirii otomane
b. Imbisericirea copiilor in perioada ultima a stapanirii otomane
5. Imbisericirea elevilor in istoria moderna a invatamantului grecesc
a. Imbisericirea elevilor in statul grec nou-constituit
b. Imbisericirea elevilor in perioada 1833–1932
c. Imbisericirea elevilor dupa reforma educatiei in 1928–1932
d. Imbisericirea elevilor dupa 1974
6. Imbisericirea elevilor in cartile de citire ale scolii primare
Capitolul II. LOCUL IMBISERICIRII IN VIATA ELEVILOR SI VIZIUNEA TEOLOGICA SI PEDAGOGIC-CRESTINA ASUPRA EI
1. Participarea copiilor si adolescentilor la imbisericire si in general la viata liturgica si sacramentala a Bisericii
a. Obiectii mai generale asupra educatiei ortodoxe grecesti a copiilor si adolescentilor
b. Locul imbisericirii elevilor si al vietii lor liturgice si realitatea sociala ortodoxa greceasca
2. Viziunea teologica asupra imbisericirii elevilor
a. Imbisericirea in sine si in raport cu viata Bisericii
b. Cultul divin, cateheza si diaconia pedagogiei crestine
3. Viziunea pedagogic crestina asupra imbisericirii elevilor
a. Teze fundamentale despre educatie si socializare ca premise pentru intelegerea imbisericirii copiilor si adolescentilor
b. Scopul imbisericirii elevilor in cadrul scopului general al catehezei si educatiei crestine
Capitolul III. PAROHIA — COMUNITATE PEDAGOGICA SI IMBISERICIREA ELEVILOR
1. Parohia — comunitate bisericeasca locala si tinerii ei membri
a. Parohia — comunitate bisericeasca locala
b. Parohie, copii, adolescenti
2. Parohia — comunitate in sarbatoare si tinerii ei membri
a. Parohia — comunitate in sarbatoare
b. Copiii si adolescentii in comunitatea in sarbatoare a parohiei
3. Viata liturgica parohiala si traditia educativa ortodoxa
4. Parohia ca spatiu de invatatura
a. Parohia, purtatoare a unei opere didactice
b. Slujirea catehetica parohiala si imbisericirea elevilor
5. Parohia, timpul liber si imbisericirea elevilor
a. Timpul liber in problematica sociala si pedagogica contemporana
b. Slujirea catehetica parohiala si timpul liber
c. Imbisericirea elevilor in cadrele valorificarii timpului liber
6. O perspectiva relationala dinamica parohie–scoala, premisa a unei viziuni corecte asupra imbisericirii elevilor
Capitolul IV. PAROHIE, FAMILIE, SCOALA SI CONTRIBUTIA LOR LA REALIZAREA IMBISERICIRII ELEVILOR
1. Parohie si familie in cursul realizarii imbisericirii copiilor si adolescentilor
a. Familia ortodoxa, factor de baza al educatiei tinerilor ei membri
b. Familia ortodoxa in cadrul realizarii educatiei tinerilor ei membri
c. Contributia parohiei la opera familiei de educare a copiilor si adolescentilor
d. „Repatrierea” cultului in viata familiei ca baza pentru educatia crestina mai generala a copiilor si adolescentilor si indeosebi a imbisericirii lor
2. Parohie, scoala si premisele fundamentale ale materializarii imbisericirii elevilor
a. Dezumanizarea scolii si viata liturgica parohiala
b. Parohie si scoala in aspiratiile comune ale educatiei contemporane si in viata liturgica parohiala a elevilor
c. Invatamantul religios in legatura cu noile orientari ale educatiei contemporane si viata liturgica parohiala
3. Parohie, familie, scoala si imbisericire scolara
a. Problemele fundamentale legate de imbisericirea scolara
b. Elementele principale ale facilitarii imbisericirii scolare
c. Responsabilii parohiali si scolari in imbisericirea scolara
d. Educatori si elevi in imbisericirea scolara
e. Premise ale organizarii imbisericirii scolare
f. Imbisericirea scolara si predica
g. Evaluarea imbisericirii scolare a elevilor
INCHEIERE
BIBLIOGRAFIE
Harta site