Volumului de față reunește — cu prilejul împlinirii în octombrie 2017 a 1230 de ani de la Sinodul VII Ecumenic — în traducerea și prezentarea diac. Ioan I. Ică jr piesele esențiale din dosarul teologic al celei de-a doua faze a disputelor despre icoane și venerarea lor din Bizanțul secolelor VIII–IX. În centru se află tratatele și scrisorile redactate în perioada 810–826 de sfântul Teodor Studitul (759–826), sufletul rezistenței față de a doua iconomahie bizantină. Revenirea controverselor a fost cu putință din pricina reținerii teologice a hotărârii Sinodului VII Ecumenic de la Niceea din 787, care evita să dea un răspuns pe fond contestării dogmatice a icoanelor de către sinodul iconomah de la Hieria-Vlaherne din 757. Acest răspuns a venit abia între 815 și 826, când, din exil, cuviosul Teodor Studitul a oferit în sfârșit adevărata teologie ortodoxă a icoanelor și venerării lor cu toate distincțiile filozofice, fundamentările biblice și patristice și analizele teologice necesare.
La fel ca în cazul Sinodului I Ecumenic, al cărui sens nu poate fi înțeles corect decât prin scrierile sfântului Atanasie cel Mare, ca în cazul Sinodului II Ecumenic, care nu poate fi înțeles decât prin scrierile Părinților Capadocieni, sau în cazul Sinodului VI Ecumenic, a cărui hristologie nu poate fi asimilată fără scrierile sfântului Maxim Mărturisitorul, tot așa tratatele și scrisorile sfântului Teodor Studitul sunt indispensabile pentru corecta receptare a Sinodului VII Ecumenic și a tainei Persoanei divino-umane a lui Iisus Hristos, înscrisă pe fața Lui omenească, pecetea întregului parcurs al teologhisirii apostolice și patristice.
CUPRINS
Dosarul unei rezistențe teologice — prolegomene istorice și teoretice (diac. Ioan I. Ică jr)
I. Icoanele în conflict dogmatic — împărați și sinoade
Prima iconomahie bizantină
Hotărârea dogmatică a sinodului iconomah de la Hieria-Vlaherne (8 august 754)
Triumful provizoriu al icoanelor
Actul al VII-lea cu hotărârea dogmatică a Sinodului VII Ecumenic de la Niceea (13 octombrie 787)
A doua iconomahie bizantină
Sinodul iconomah de la Sfânta Sofia (Constantinopol, aprilie 815)
Mihail II Amorianul către Ludovic cel Pios (10 aprilie 824)
II. Rezistența teologică față de a doua iconomahie bizantină — sfântul Teodor Studitul, polemici și scrisori (810–826)
Întâiul antiretic împotriva iconomahilor (815–816)
Antireticul II (815–816)
Antireticul III (815–816)
Șapte articole împotriva iconomahilor (815–826)
Câteva probleme puse iconomahilor (815–826)
Către Platon, părintele său duhovnicesc, despre închinarea veneratelor icoane (Epistola 57; 810–811)
Sinodului iconomah, în numele tuturor egumenilor (Epistola 71; aprilie 815)
Către frățiile sau tovărășiile risipite (Epistola 221; din 815–816)
Fiului Nicolae (Epistola 416; din 815–820)
Fiului Naucratie — dogmatică despre sfintele icoane (Epistola 380; din 818)
Fiului Naucratie — dogmatică despre închinarea la sfintele icoane (Epistola 409; din 818–819)
Monahului Nichita (Epistola 499; din 821–826)
Împăratului Mihail, în numele tuturor egumenilor (Epistola 429; începutul 821)
Lui Ioan Grămăticul (Epistola 492, din 821–826)
Lui Ioan Grămăticul (Epistola 528, din 821–826)
Lui Ioan Grămăticul (Epistola 546, din 821–826)
Monahului Teodor (Epistola 427, din 815–826)
Împăraților Mihail și Teofil (Epistola 532, din 826)
III. Fundamentul patristic
Grigorie al Nyssei, Epistolă către fratele său, Petru, despre diferența dintre ființă și ipostasă (379–381)
IV. Triumful constantinopolitan al icoanelor — triumful Ortodoxiei (2 martie 844)
Duminica și Sinodiconul Ortodoxiei
Împăratul la Liturghie la Sfânta Sofia
De Duminica Ortodoxiei — protocolul imperial
De Duminica Ortodoxiei — tipicul bisericesc
V. O receptare întârziată
Adrian al Romei către împărații Constantin și Irina (26 octombrie 785 — final)
Adrian al Romei către regele francilor, Carol (791)
Fotie al Constantinopolului, Enciclica către patriarhii răsăriteni (867 — final)
Sinodul Constantinopol IV (28 februarie 870)
Sinodul Constantinopol V (27 ianuarie 880)
Harta site