Cuprins
Rugaciunea isihasta sau rugaciunea de toata vremea
Rugaciunea lui Iisus ............................................ 7
Isihasmul – cale de înaltare la cer ........................ 23
Disciplina mintii prin rugaciunea de toata vremea ... 40
Locul rugaciunii isihaste în viata credinciosului ... 62
Neoisihasmul – o bucurie ................................... 67
Rugaciunea liturgica sau “vuietul Duhului”
Rugaciunea liturgica .......................................... 77
Rugaciunea – scara catre cer
Rugaciunea si fapta crestina ............................. 105
Treptele rugaciunii ........................................... 121
Roadele rugaciunii ........................................... 136
Raspunsuri la întrebari despre rugaciune ........... 151
Gânduri si sfaturi pentru o rugaciune cât mai buna.
Experiente si sugestii ................................ 165
Anexe – alti autori
Isihasmul laic – Pr. Constantin Galeriu ...... 177
Trupul si sufletul faptelor bune. Isihasmul laic - Arhim. Ilie Cleopa .......181
Asociatia Pentru Isihasm ............................ 185
Rugăciunea lui Iisus
“Alungă-ţi duşmanii cu numele lui Iisus, căci nu este putere
mai mare în cer şi pe pământ” – Sf. Ioan Scărarul
Iisus – numele în care se mântuiesc creştinii
Parintele Teofil: Am sa va vorbesc despre “rugăciunea cu care se mântuiesc călugării” şi care-i cunoscută şi ca Rugăciunea lui Iisus. De ce? Pentru că e pomenit în cuprinsul ei numele lui Iisus, despre care Sfântul Apostol Petru spune că este ”numele prin care ne mântuim”. Pentru că nici un alt nume nu este “în care ne mântuim” în afară de numele lui Iisus.
E vorba de rugăciunea aceea pe care o are în vedere sfântul Ioan Scărarul, trăitor în secolul al VI-lea, când spune că nu există o armă mai tare împotriva ispitelor decât rugăciunea aceasta, care cuprinde numele lui Iisus. Este vorba despre o rugăciune scurtă care are următorul cuprins: “Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul”.
Această rugăciune scurtă o recomandăm tuturor creştinilor. Ea este specifică Bisericii Ortodoxe, deci Biserica Ortodoxă o cuprinde în mod special.
Cu această „rugăciune cu care se mântuiesc călugării”, se pot mântui însă toţi oamenii, toţi credincioşii, nu numai călugării (n.ed.: este numită aşa pentru că a apărut în mediul mănăstiresc, iar călugării au chiar obligaţia să o spună în toată vremea şi în tot ceasul, motiv pentru care mai este numită şi „rugăciunea de toată vremea”).