O cartografiere a intregului spectru teologic al crestinismului vechi ar necesita numeroase volume, dar, prin cartea lui Ehrman, putem strabate cateva dintre cele mai uluitoare cai pe care crestinismul nu a mers." - Time Magazine
,,O foarte solida si savanta istorie a falsurilor, a cartilor arse, a feudelor doctrinare si a altor episoade care au marcat crearea Noului Testament si a Bisericii primare. Sau, mai bine zis, a Bisericilor primare." - Kirkus Reviews
Bart Ehrman ne ofera un remarcabil tablou al primelor forme de crestinism, prezentand felul in care acestea au fost suprimate, reformate sau uitate. Grupurile primilor crestini pretindeau, toate, ca urmeaza invataturile lui Isus si ale apostolilor sai, sprijinindu-se pe texte atribuite acelorasi ucenici ai lui Isus. Cercetarea arheologica moderna a recuperat o parte dintre aceste texte, iar spectaculoasa lor descoperire dezvaluie o surprinzatoare diversitate religioasa a crestinismului vechi. Acestea sunt ,,Scripturile pierdute", pe care se intemeiaza si credintele unor curente crestine precum ebionitii iudeo-crestini, marcioniti anti-iudaici sau variatele grupuri gnostice.
,,Cartea de fata vorbeste despre bogata diversitate a crestinismului timpuriu si a textelor lui sacre. Cateva dintre aceste texte au fost incluse in Noul Testament. Altele au fost respinse, atacate, interzise si distruse. Obiectivul meu este sa examinez o parte dintre aceste scrieri necanonice, pentru a vedea ce ne pot spune despre diversele forme de credinta si practica crestina din secolele al II-lea si al III-lea, si sa analizez in ce fel un grup crestin timpuriu s-a impus ca dominant in cadrul religiei, stabilind ce urmau sa creada, sa practice si sa considere ca Sfanta Scriptura crestinii din veacurile viitoare." - Bart D. Ehrman
NOTA: Desi autorul nu cauta Adevarul spiritual (si unic) din manuscrise, ci vrea sa arate cate forme de (fals)crestinism ar fi fost posibile daca in lupta dintre ele nu ar fi disparut nici una, totusi firul rosu al cercetarilor il duce sa accepte ca asa cum e acum, canonul (cartile) Sfintei Scripturi este cel corect ca si continut scripturistic (tinand cont de falsurile aparute de-a lungul timpului), dar si in ce priveste continutul religios (invatatura, dreapta credinta). Amploarea studiului e impresionanta (merita citit si de ortodocși, pentru informatii, dar cu precautie, tendinta globalista de a relativiza credinta fiind evidenta)
CUPRINS
Partea întâi: Falsuri și descoperiri
Partea a doua: Erezii și ortodoxii
Partea a treia: Învingători și învinși
Traducere de Cornelia Dumitru.
Harta site