Am invitat sa mediteze si sa scrie despre tema cartii regasita in titlu o serie de preoti de mir a caror experienta duhovniceasca este mai aproape de incercarile veacului. (Visarion Alexa, Ion Buga, Bogdan Georgescu, Vasile Gordon, Gabriel Herea, Nicolae Hulpoi, Bogdan Ivanov, Constantin Jinga, Mihail Milea, Petru Moga, Cristian Muntean, Constantin Necula, Ciprian Negreanu, Jan Nicolae)
Intrebarea-cheie pe care am adresat-o si semnatarilor din acest nou volum a fost formulata astfel: avand in vedere schimbarile antropologice determinate de uriasele noutati (de ordin tehnologic, genetic, al roboticii, ale neurostiintelor etc.) aflate in orizontul apropiat noua, care credeti ca ar putea fi portretul credinciosului ortodox al secolului XXI?
Marius Vasileanu
Nu-l pot imagina și nu cred că ar fi bine ca acest credincios al veacului XXI să fie un rebel și un revoltat fața de tot ceea ce ține de lumea tot mai secularizată, dar deocamdată liberă, în care trăim. Hristos Însuși nu a fost așa și nu ne-a învățat să fim așa, El nu S-a luptat cu sistemele politice și cu orânduirile sociale, ci cu răul din inima omului. El nu Și-a făcut din societate și din obiceiurile omului un dușman - și cred că așa trebuie să fie și chipul credinciosului ortodox. Nu-l văd pe acest credincios nici ca pe un retras, ascuns, locuitor în peșteri sau în enclave special făcute... Nu cred că creștinul următorilor ani va putea fi un ignorant la nivel cultural și ștințific sau un izolat înfricoșat într-o cultura exclusiv creștină. Dimpotrivă, cred că înțelegerea și cunoașterea lui va trebui să fie tot mai largă și sigură, în același timp, de autenticitatea și puterea și puterea nemuritoare a valorilor proprii - o cunoaștere tot mai largă a întregii culturi și științe, care să poată alege înțelept tot ceea ce este bun și frumosîn acestea, care să poată face o sinteză clarificatoare și edificatoare pentru omul credinței. Nu cred că acest credincios al viitorului va avea fobie, teamă sau ură sfântă față de noile tehnologii, față de noile cîi și metode de comunicare, față de tot ceea ce aduce nou știința și de ceea ce propune civilizația. Toate acestea pot fi un semn de întrebare , o poartă a ispitelor pentru credincios și lumea credinței, dar, mai mult decât atât, tehnologia și noile căi și metode de comunicare pot fi noile oportunități foarte puternice și valoroase de a ne cunoaște și mărturisi credința și adevărurile ei.
Părintele Ciprian Negreanu
Harta site