Avem de fapt înainte încununarea în carte a unui parcurs de formare și exprimare academică, o teză de doctorat în teologie cu o țintă precisă: semiologie liturgică. Lucrarea beneficiază de Prefața IPS Dr. Laurențiu Streza (pp. 5-13, care a fost și îndrumătorul tezei de doctorat, dar și de Postfața Părintelui Stelian Tofană (pp. 277-283), co-referent în Comisia de doctorat și un bun cunoscător al conținutului scripturistic al analizei propuse de autor în corelare cu ethosul liturgic abordat.
Desigur că volumul are un conținut științific ridicat, păstrând însă, pe alocuri cu maximă luciditate, un ton catehetic, învățătoresc care prinde foarte bine în contextul culturii cotidiene.
CUPRINS
Cuvânt înainte (pp. 15-20);
Introducere (pp. 21-34);
I. Elementele materiale utilizate în Sfânta Euharistie (
1. Pâinea;
2. Vinul,
3. Apa,
4. Pregătirea elementelor euharistice în cadrul Proscomidiei,
5. Amestecarea Sfintelor Daruri și adăugarea apei calde după Prefacere,
6. Prevederi canonice cu privire la elementele Euharistice și utilizarea lor,
7. Controverse cu privire la elementele euharistice în primele veacuri creștine, Concluzii, pp. 35-86);
II. Semnificația istorică și simbolică a materiei Euharistice:
1. Ontologia materiei în Teologia Ortodoxă (pp. 92-102);
2. Semnificația istorică și simbolică a apei ca materie euharistică (pp. 103- 116),
3. Semnificația istorică și simbolică a Pâinii ca materie Euharistică (pp. 117-125),
4. Semnificația istorică și simbolică a Vinului ca materie Euharistică (pp. 126- 143),
5. Semnificația mistico-simbolică a elementelor Euharistice în cadrul Sfintei Liturghii (pp. 144-161),
Concluzia (pp. 162- 166).
III. Elementele materiale utilizate în Taina Euharistiei. Studiu comparativ cu Bisericile Vechi-Orientale –
1. Bisericile Vechi-Orientale,
2. Biserica Armeană,
3. Biserica Siriană,
4. Biserica Siriană Indiană din Malabar (Malankara),
5. Biserică Coptă,
6. Biserica Etipiopiană (pp. 167-272)
Concluzii generale (273- 276).
Tabel comparativ de termeni ai materiei euharistice (pp. 305-309).
Pentru cercetarea teologică românească o aducere la zi a culturii liturgice, un efort de cercetare în domeniul liturgicii comparate, necesar înțelegerii holistice a unui aspect de viață bisericească și duhovnicească. Un frumos exercițiu de „materialism” sfințit în Hristos și în Biserică.