Dintotdeauna, copiii și adolescenții și-au ales modele pe care au încercat să le urmeze.
În trecut, copiii din familiile care nu știau carte își luau aceste modele dintre personajele pozitive din basme, care biruiau întotdeauna. Sau ascultau istorisiri din Viețile Sfinților și își doreau și ei să imite vitejia și virtuțile Sfântului Gheorghe sau ale Sfântului Dimitrie, bunătatea și curajul Sfântului Nicolae, ori cinstea și lipsa de compromis a Sfântului Ioan Botezătorul.
Modelele la îndemână astăzi cuprind o paletă mult mai largă și au „virtuți” radical diferite. Personaje de poveste, care odinioară erau disprețuite și erau mereu înfrânte, astăzi înving atât în poveste, cât și în inima tinerilor: monștrii și vrăjitorii. La care se adaugă omniprezența ecranelor, ce aduce cu sine adicții grave.
Dacă însă copilul este învățat de mic să asculte și să iubească poveștile, dacă este ținut cât mai departe de influența nocivă a gadgeturilor de orice fel, când va crește va iubi mai mult cartea decât ecranul, va fi mai inteligent, mai empatic, mai înțelept decât colegii săi și se va dezvolta frumos. Scriitorul Vladimir Colin numea basmul „școală a curajului, a dragostei și devotamentului față de omenire”.
Dacă măcar un singur părinte va fi motivat să îi citească mai mult, mai des și cât mai de mic, copilului său, basme și povești, sau istorisiri pentru copii din Biblie și din Viețile Sfinților, și dacă un singur copil va iubi Lumina mai mult decât întunericul, consider că această carte nu a fost scrisă în zadar.
CUPRINS
Introducere / 5
Definiții / 10
Circulația basmelor (generalități și teorii) / 12
Scurt istoric al basmelor: tradiții și cercetări / 18
Teme comune în basmele popoarelor / 21
MODELE PENTRU COPII DIN BASMELE POPOARELOR
1. Scufița Roșie (binefacerile ascultării) / 29
2. Cenușăreasa (fericirea celor ce rabdă smeriți) / 33
3. Înrudite cu Cenușăreasa: fata cu stea în frunte; fata moșului cea cuminte / 44
4. Albă-ca-Zăpada (frumusețea lăuntrică) / 55
5. Frumoasa și Bestia (dragostea jertfelnică) / 63
6. Frumoasa din pădurea adormită (puterea dragostei) / 70
7. Capra cu trei iezi (lupta cu vrăjmașul nevăzut) / 72
8. Croitorașul cel viteaz (lupta cu uriașii din viața noastră) / 76
9. Sarea în bucate (bogăție de virtuți) / 81
10. Degețel / Neghiniță (mic de stat, mare la sfat) / 84
11. Piticul cel rău și fata morarului (lupta cu puterile întunericului) / 85
12. Feciorul-călător (dreptatea învinge viclenia) / 88
13. Harap-Alb (întrajutorarea) / 91
15. Roman Năzdrăvan (înrudit cu Prâslea) / 97
16. Înțelegerea graiului animalelor / 100
17. Transformări neobișnuite / 101
18. Cele trei fire de păr din capul diavolului (vrednicia tânărului) / 104
19. Jack și vrejul de fasole (maturizarea) / 106
20. Muma-Pădurii (patimile și lupta cu ele) / 109
21. Apa vieții (Hristos, izvorul vieții) / 111
22. Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte (vremelnicia și veșnicia) / 113
23. Țara oamenilor cu un singur ochi (dorința de înavuțire fără muncă) / 120
24. Un nume lung (credința în superstiții) / 121
25. Râșnița fermecată (roadele lăcomiei) / 123
26. Pescarul și soția lui (lăcomia fără margini) / 126
27. Regele Cioc-de-sturz (trufia și vindecarea ei) / 129
28. Lebedele (puterea jertfei) / 133
29. Hainele cele noi ale împăratului (trufia și luxul) / 137
30. Animale recunoscătoare (mulțumirea pentru binefacerile primite) / 142
„HARRY POTTER”: un altfel de basm? (studiu de caz) / 147
Concluzii: realizările și limitările studiului / 174
Bibliografie / 175