„Astăzi avem nevoie de o Catedrală Teologică a Mântuirii Neamurilor”
„Unul dintre punctele importante pentru Ortodoxie în misiunea sa de propovăduire a Evangheliei lui Hristos este să își structureze corect acest argument al unității creștine, argument care trebuie să aducă creștinismul în unitate, la Ortodoxie. Astăzi avem nevoie de O Catedrală teologică a Unității Creștine, de o Catedrală teologică a argumentului unității în Ortodoxie. De un argument al unității creștine în Ortodoxie, construit și așezat corect în pagină, pentru convergența creștină. (…)
Lipsa unității creștine vine dintr-un deficit ortodox de analiză și de argument. Ortodoxia nu are argumentele sale depline, la un nivel de calitate care să permită convergența creștină. Teologia ortodoxă trebuie să aibă un nivel de claritate în propria construcție a argumentului teologic, care să permită altor confesiuni blocate în alte argumente să își depășească propriile blocaje și să îşi asume argumentul ortodox. Astăzi folosim mult analiza primară ortodoxă, istorică, nicidecum o analiză aprofundată, pe diferite subiecte. Nivelul de calitate istoric al informației teologice este insuficient pentru convergența creștină, în care este nevoie de un nivel de analiză aprofundată pe fiecare subiect.
Soluția unității creștine stă în refacerea analizelor și argumentelor istorice, într-un mod mult mai puternic, care să aibă puterea de convergență. Astăzi teologia este blocată în girul unei istorii și nu reușește să actualizeze nimic din trecutul istoric.
În volumul „O Catedrală teologică a Unității Creștine” am adus o sinteză pe scurt a argumentului teologic actualizat al unității în Ortodoxie.”
Cuvânt înainte
I. Catolicismul și Unitatea Bisericii
1. Unitatea Bisericii și raportul Catolicismului față de aceasta. Schimbarea de către Roma a statutului eclesiologic, din parte a Bisericii în Biserică prin sine
2. Primatul sau schimbarea unității Bisericii. Înlocuirea modelului de unitate participativă a Bisericii cu un totalitarism al Romei
3. Filioque, rupere de unitatea teologică a Bisericii
4. Harul creat catolic, neînțelegere a unității cu Dumnezeu, într-o dogmă fundamentală
5. Mărturia harului şi a comuniunii, neînțelegere a experienței comuniunii și lipsă a experienței luminii în catolicism
6. Poziția catolicismului față de unitatea Bisericii
7. Recuperarea unității de către Catolicism, prin întoarcerea la Ortodoxie
II. Protestantismul și Unitatea Bisericii
1. Unitatea Bisericii, și raportul Protestantismului față de aceasta. Ruperea desăvârșită a Protestantismului de Cincizecime și de unitatea Bisericii
2. Teza Protestantă, antiteză a tezei teologice istorice catolice și ortodoxe
3. Antiteza Protestantă, fundamentată în AntiScriptură, nu în Revelație
4. Antiteza Protestantă, distrugere sistematică a axiologiei eclesiologice și înlocuirea acesteia cu principii-criterii existențiale nebiblice. Sola-urile protestante
5. Antiteza existențială între teza protestantă și teza ortodoxă. Teza protestantă este o teză a unui gând existențial, iar teza ortodoxă este o teză a unui act, a unei lucrări cu o identitate clară
6. Distrugerea în Protestantism a conceptelor de lege, identitate, biserică, credință. Înlocuirea acestora cu conceptele de ghid orientativ, relativism al identității, comunitate necunoscută, convingere
7. Mântuirea prin credință și mântuirea protestantă prin convingere. Schimbarea spiritului și sensului legii, de la persoană la păcat
8. Mecanismele de retorică și silogismele tipice protestante, folosite pentru argumentarea retoricii teologice protestante
9. Mărturia harului şi a comuniunii, neînțelegere a experienței comuniunii și lipsă a experienței luminii în protestantism
10. Recuperarea unității de către Protestantism prin întoarcerea la Ortodoxie
III. Întoarcerea creștinismului în Unitate, în Unitatea Bisericii, la Ortodoxie
1. Credință și identitate. Unitatea de credință și unitatea în identitatea unică a Bisericii. Conștiința eclesiologică unică a Bisericii, rodul unității în identitate
2. De ce Ortodoxia este Unitatea Bisericii și unica identitate în Hristos