In Istoria dogmei - Introducere in doctrinele crestine fundamentale, Adolf von Harnack defineste conceptul de dogma, analizeaza modul in care dogma a fost initial folosita de biserica pentru a se apara de erezii, dar si modul in care crezul filozofic s-a substituit cu timpul vietii religioase autentice.
Capodopera lui Harnack, Istoria Dogmei (Lehrbuch der Dogmengeschichte), a aparut pentru prima oara intre anii 1886 si 1890, fiind tradusa la scurta vreme in mai multe limbi. Cele sapte volume prin care se arata cum o credinta vie s-a inchistat in niste formule ecleziastice rigide se adresau unui public laic instruit, care avea totusi nevoie de un rezumat pe masura pentru a parcurge cu succes multitudinea de informatii si idei expuse in opera marelui teolog german.
Din aceasta nevoie a aparut volumul Istoria dogmei - Introducere in doctrinele crestine fundamentale, care satisface toate criteriile unei lucrari fundamentale, putand face parte din acea biblioteca selecta a istoriilor marete, care schimba viziuni si dezvaluie noi puncte de observatie asupra lumii. Cum Harnack insusi spunea, "istoria dogmei, prin aceea ca expune originea si evolutia dogmei, ofera cele mai bune mijloace de a elibera Biserica de crestinismul dogmatic si de a grabi inevitabilul proces de emancipare inceput odata cu Augustin".
Cuprins
Introducere 5
PROLEGOMENE LA DISCIPLINA 27
I. IDEEA SI SCOPUL ISTORIEI DOGMEI 27
II. ISTORIA ISTORIEI DOGMEI 32
SUPOZITII ALE ISTORIEI DOGMEI
III. INTRODUCERE 34
IV. INVATATURA LUI ISUS CHRISTOS 37
V. ASPECTE GENERALE ALE PROCLAMARII LUI ISUS CHRISTOS IN RANDURILE PRIMEI GENERATII DE ADEPTI 39
VI. MODUL UZUAL DE A EXPUNE VECHIUL TESTAMENT SI SPERANTELE DE VIITOR ALE EVREILOR CU REFERIRE LA CEA MAI VECHE FORMULARE A MESAJULUI CRESTIN 43
VII. CONCEPTIILE RELIGIOASE SI FILOZOFIA RELIGIOASA A EVREILOR ELENISTI PRIVIND TRANSFORMAREA MESAJULUI EVANGHELIC 46
VIII. MENTALITATEA RELIGIOASA A GRECILOR SI ROMANILOR IN PRIMELE DOUA SECOLE SI FILOZOFIA GRECO ROMANA CONTEMPORANA A RELIGIEI 49
PARTEA I
APARITIA DOGMEI ECLEZIASTICE
CARTEA I
PREGATIREA
CAP. I PRIVIRE ISTORICA 55
CAP. II FUNDAMENTUL COMUN AL CRESTINILOR SI ATITUDINEA FATA DE IUDAISM 56
CAP. III CREDINTA COMUNA SI INCEPUTURILE CONSTIINTEI DE SINE A CRESTINISMULUI NEEVREIESC DIN CARE SE VA FORMA CATOLICISMUL 57
CAP. IV INCERCAREA GNOSTICILOR DE A CONSTRUI O DOCTRINA APOSTOLICA A CREDINTEI SI DE A PRODUCE O TEOLOGIE CRESTINA; SAU SECULARIZAREA ACUTA A CRESTINISMULUI. 68
CAP. V INCERCAREA LUI MARCION DE A ELIMINA VECHIUL TESTAMENT CA TEMELIE A EVANGHELIEI, DE A PURIFICA TRADITIA SI A REFORMA CRESTINISMUL PE BAZA EVANGHELIEI PAULINE 77
CAP. VI SUPLIMENT: CRESTINISMUL EVREILOR CRESTINI 80
CARTEA II
PUNEREA FUNDATIEI 86
CAP. I PRIVIRE ISTORICA 86
I. Instituirea crestinismului ca Biserica si secularizarea sa treptata 88
CAP. II ENUNTAREA REGULILOR (NORMELOR) APOSTOLICE PENTRU CRESTINISMUL ECLEZIASTIC. BISERICA CATOLICA. 88
CAP. III CONTINUARE: VECHIUL CRESTINISM SI NOUA BISERICA 100
II. Instituirea crestinismului ca doctrina si secularizarea sa treptata 112
CAP. IV CRESTINISMUL SI FILOZOFIA ECLEZIASTICA. APOLOGETII 112
CAP. V INCEPUTURILE UNEI EXPUNERI SI REVIZUIRI ECLEZIASTICO TEOLOGICE A REGULII DE CREDINTA IN OPOZITIE CU GNOSTICISMUL, PE BAZA NOULUI TESTAMENT SI A FILOZOFIEI CRESTINE A APOLOGETILOR: IRINEU, TERTULLIAN, HIPPOLIT, CIPRIAN, NOVATIAN. 121
CAP. VI TRANSFORMAREA TRADITIEI ECLEZIASTICE INTR O FILOZOFIE A RELIGIEI, SAU ORIGINEA TEOLOGIEI SI A DOGMATICII ECLEZIASTICE STIINTIFICE: CLEMENT SI ORIGEN 135
CAP. VII REZULTATUL DECISIV AL SPECULATIILOR TEOLOGICE DIN DOMENIUL REGULEI DE CREDINTA, SAU DEFINIREA NORMEI DOCTRINARE ECLEZIASTICE PRIN ACCEPTAREA CRISTOLOGIEI LOGOSULUI. 147
PARTEA II
DEZVOLTAREA DOGMEI ECLEZIASTICE 167
CARTEA I
ISTORIA DEZVOLTARII DOGMEI CA DOCTRINA A LUI DUMNEZEU OM PE BAZA TEOLOGIEI NATURALE 169
CAP. I PRIVIRE ISTORICA 169
CAP. II CONCEPTELE FUNDAMENTALE DE SALVARE SI O SCHITA GENERALA A DOCTRINEI DESPRE CREDINTA 178
CAP. III SURSELE CUNOASTERII SI ALE AUTORITATII, SAU SCRIPTURA, TRADITIE SI BISERICA 182
CAP. IV SUPOZITIILE SI CONCEPTIILE DESPRE DUMNEZEU, CREATORUL, CA DISTRIBUITOR AL MANTUIRII 191
CAP. V PRESUPUNERILE SI CONCEPTIILE OMULUI CA DESTINATAR AL MANTUIRII 194
B. Doctrina rascumpararii prin persoana Omului Dumnezeu in dezvoltarea sa istorica 199
CAP. VI DOCTRINA NECESITATII SI A REALITATII RASCUMPARARII PRIN INTRUPAREA FIULUI LUI DUMNEZEU 199
CAP. VII DOCTRINA DESPRE HOMOUSION A FIULUI LUI DUMNEZEU CU DUMNEZEU INSUSI 203
1. De la inceputurile controversei pana la Sinodul de la Niceea 204
2. Pana la moartea lui Constantin 212
3. Pana la Sinoadele de la Constantinopole (381, 383) 216
CAP. VIII DOCTRINA EGALITATII PERFECTE DE NATURA INTRE FIUL INTRUPAT AL LUI DUMNEZEU SI OMENIRE 227
CAP. IX CONTINUARE: DOCTRINA UNITATII DE PERSOANA INTRE NATURA DIVINA SI CEA UMANA IN FIUL INTRUPAT AL LUI DUMNEZEU 232
C. Bucuria temporala a mantuirii 249
CAP. X MISTERELE SI ALTE SUBIECTE INRUDITE 249
CAP. XI CONCLUZIE - SCHITA A INCEPUTURILOR ISTORICE ALE SISTEMULUI ORTODOX 259
CARTEA II
EXPANSIUNEA SI REMODELAREA DOGMEI INTR O DOCTRINA DESPRE PACAT, HAR SI MIJLOACELE HARULUI PE TEMEIUL BISERICII 265
CAP. I PRIVIRE ISTORICA 265
CAP. II CRESTINISMUL OCCIDENTAL SI TEOLOGII OCCIDENTALI INAINTE DE AUGUSTIN 267
CAP. III POZITIA UNIVERSAL ISTORICA A LUI AUGUSTIN CA REFORMATOR AL PIETATII CRESTINE 272
CAP. IV POZITIA UNIVERSAL ISTORICA A LUI AUGUSTIN CA INVATATOR AL BISERICII 277
1. Doctrina lui Augustin despre lucrurile prime si cele ultime 279
2. Controversa donatista. Lucrarea "De Civitate Dei". Doctrina despre Biserica si despre mijloacele harului. 286
3. Controversa pelagiana. Doctrina despre Har si Pacat. 292
4. Expunerea lui Augustin despre simbol. Noua doctrina a religiei 301
CAP. V ISTORIA DOGMEI IN OCCIDENT PANA LA INCEPUTURILE EVULUI MEDIU (430 604) 305
1. Disputa dintre semi pelagianism si augustinism 306
2. Grigore cel Mare (590 604) 309
CAP. VI ISTORIA DOGMEI IN PERIOADA RENASTERII CAROLINGIENE 313
1 A. Controversa adoptianista 314
1 B. Controversa predestinarii 315
2. Controversa cu privire la Filioque si la icoane 317
3. Dezvoltarea, in practica si in teorie, a liturghiei (dogma euharistiei) si a penitentei 318
CAP. VII ISTORIA DOGMEI IN PERIOADA CLUNY, A LUI ANSELM SI BERNARD, PANA LA SFARSITUL SECOLULUI AL XII LEA 323
1. Renasterea pietatii 324
2. Despre istoria legii ecleziastice 327
3. Renasterea stiintei 328
4. Renasterea stiintei 335
A. Controversa cu Berengar 335
B. Doctrina lui Anselm a compensatiei si doctrinele despre ispasire ale teologilor din secolul al XII lea. 338
CAP. VIII ISTORIA DOGMEI PE VREMEA ORDINELOR DE CALUGARI CERSETORI, PANA LA INCEPUTUL SECOLULUI AL XVI LEA 343
1. Despre istoria pietatii 343
2. Despre istoria legii ecleziastice. Doctrina Bisericii. 349
3. Despre istoria stiintei ecleziastice 356
4. Remodelarea dogmaticii in scolastica 362
A. Asaltul asupra Articuli Fidei traditionale 363
B. Doctrina scolastica a sacramentelor 367
C. Revizuirea augustinismului 381
CARTEA III
TRIPLA APARITIE A ISTORIEI DOGMEI 391
CAP. I PRIVIRE ISTORICA 391
CAP. II APARITIA DOGMEI IN CATOLICISMUL ROMAN 397
1. Codificarea doctrinelor medievale in opozitie cu protestantismul (Canoanele si Decretele de la Trent) 397
2. Evolutiile post Tridentine ca o pregatire pentru Decretele Vaticanului 403
3. Decretele Vaticanului 409
CAP. III APARITIA DOGMEI IN ANTI TRINITARIANISM SI SOCINIANISM 410
1. Introducere istorica 410
2. Doctrina sociniana 415
CAP. IV APARITIA DOGMEI IN PROTESTANTISM 419
1. Introducere 419
2. Crestinismul lui Luther 422
3. Restrictiile lui Luther privind traditia ecleziastica dominanta si dogma 427
4. Elementele catolice retinute odata cu si in crestinismul lui Luther 431